Mindfulness – lindra din smärta

Vad är smärta?

Smärta är en upplevelse som oftast sker i våra tankar, känslor, sinnesintryck och kropp. Smärtan är en personlig upplevelse som påverkas utifrån vilka erfarenheter, kunskaper, livsfaktorer, attityder vi har och har varit med om i livet.

Smärta är en obehaglig sensorisk och känslomässig upplevelse förenad med vävnadsskada eller beskriven i termer av sådan skada (IASP, International Association for Study of Pain)

Smärtan kan delas in i två huvudfaktorer, akut smärta och långvarig smärta.

Akut smärta

En smärta som upplevs på kort sikt efter en skada, det uppstår en smärtsignal som från de skadade muskler, ben, ligament, hud, huvud. Kroppen har ett inbyggt alarmsystem som talar om för oss att vi måste ta hand om det skadade området så att det kan läkas så snart som möjligt.

Kronisk smärta

Den långvariga smärtan uppstår ibland som en skada och kan pågå även efter det att vävnaden har läkts. Långvarig smärta kan även orsakas av fysiska eller psykiska processer som pågår i olika kroppsdelar. Den kan uppstå av tydlig orsak och utan tydliga eller särskilda orsaker till smärtsamma sinnesintryck.

Neuropatisk smärta

Smärta som uppstår i perifera eller centrala nervsystemet i ryggraden, i hjärnan eller nerver i stället för att orsaka en synlig vävnadsskada. Neuropatisk smärta kan upplevas i sinnesintryck som sveda, elektriska stötar eller förvrängd kroppsupplevelse. Det viktigaste är att den är verklig och att den kan vara helt förödande när den är smärtsam och allvarlig.

”Ren smärta uppfattas aldrig som en isolerad förnimmelse. Smärta åtföljs alltid av känslor och innebörd, vilket gör varje form av smärta unik för individen. Ordet smärta används som benämning på en kategori av kombinerade sensoriska och emotionella händelser. Den här kategorin innehåller många olika typer av smärta, av vilka alla är en personlig och unik upplevelse för personen som lider av den”. – Patrick Wall

Hur kan man använda mindfulness vid smärta?

Mindfulness påverkar olika system i kroppen som i sin tur påverkar smärtupplevelsen. Vi vet genom evidensbaserad forskning att stress, ångest, oro, nedstämdhet, och störd sömn ökar smärtan i kroppen. Mindfulnessträning har visat sig ge positiva resultat på vår kropp och ökar möjligheten till livskvalitet och ökat välbefinnande.

Viktiga delar i din mindfulnessträning, när din avsikt är att minska smärtan:

  • Andning
  • Kroppskanning
  • Mindful Yoga
  • Sittande meditation
  • Kärleksfull vänlighet

Tips på hur du kan minska smärtan genom mindfulnessträning:

  1. Stanna upp – tre djupa andetag
  2. Observera vad som pågår i dig. Observera smärtan, var den sitter, hur den känns, är den stark, är den svag, är den lika hela tiden, flyttar den på sig.
  3. Observera vad du har för tankar, känslor och sinnesintryck av smärtan du upplever.
  4. Stanna kvar i smärtan om det är möjligt, så länge du kan eller vill.
  5. Acceptera och möt smärtan som den är ögonblick för ögonblick.
  6. Släpp taget om det motstånd som finns och försök inte att vinna över smärtan, låt den bara vara som den är en stund eller längre tid om det är möjligt.

Du är välkommen att kontakta mig om du har frågor, vill ha rådgivning eller hjälp med din mindfulnessträning.

Susanne Zachau, Beteendevetare, Certifierad Mindfulnessinstruktör

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s