Självkänsla

Mindfulness, en väg att hantera din självkänsla

Vad är självkänsla?

Självkänsla innebär att ha tilltro till och förtroende för sin egen förmåga. Har man en hög självkänsla kan man behålla en viss inre stabilitet trots att det blåser snålt. Man tycker att man duger som man är, oavsett vad man gör, har och presterar.

En hög självkänsla innebär att du har en grundläggande positiv tro på dig själv. Du kan både ta emot och ge komplimanger, eftersom du även kan se andra i din omgivning. Människor med hög självkänsla har ofta en hög självkännedom och är medvetna om både sina starka och sina svaga sidor. Självkänsla handlar om hur du ser på ditt eget värde, oavsett vilken roll du har. Hur väl du tror på dig själv som människa.

Inre och Yttre självkänsla

Självkänslan är den sammanfattande bild vi har av oss själva: medvetenheten om både positiva och negativa sidor i vår personlighet. Om de positiva tankarna överväger genomsyras av våra handlingar av en känsla av tillit till och förtroende för oss själva. Den inre självkänslan är din bas, din grundläggande tro pp dig själv, och den yttre självkänsla är då detsamma som det vi i dagligt tal kallar självförtroende, alltså det du har förvärvat genom omgivningens beröm och uppskattning efter dina prestationer.

Förhållande mellan dessa båda ibland i obalans. Vissa människor har en yttre självkänsla men saknar en inre. Det kan också vara tvärtom: du kan ha en grundmurad tro på dig själv, en hög inre självkänsla, men i specifika situationer kan den yttre självkänslan svikta. Det kan till exempel vara i sammanhang då du ska pröva något nytt som för dig är alldeles nytt (Jansdotter. N. (2008). Självkänsla på jobbet).

Varför är det bra att öka din självkänsla?

Det är ett grundläggande behov hos oss själva att vi vill uppleva god självkänsla. En god självkänsla gör att livet känns så mycket lättare och du ökar ditt välbefinnande och din livskvalitet.

Tips för att öka din självkänsla med Mindfulness

  • Stanna upp, observera och försök uppfatta hur du ser på dig själv, vilken tilltro du har till dig själv.
  • Acceptera dina tankar, känslor och handlingar om dig själv, negativa som positiva.
  • Låt tankarna bara vara som de är, låt tankarna och handlingarna bara vara som de är.
  • Släpp taget om dessa tankar, så att du kan gå vidare med ny energi och handlingskraft.

Här är lite fler tips som ökar din självkänsla

  • Stärk ditt egenvärde genom Mindfulness affirmationer.
  • Tänk dagligen på att du är bra och duger precis som du är
  • Våga ta emot beröm, komplimanger och feedback så upplever du dig mindre misslyckad och otillräcklig.
  • Ta hand om din kropp, din vila, din mat och unna dig vila när du känner att du behöver varva ner.
  • Våga sätt gränser, stå upp för din åsikt, ta eget ansvar.
  • Tänk positiva tankar, skapad dig kunskap, livserfarenheter om dig själv och andra.

Du är välkommen att kontakta mig om du har frågor, vill ha rådgivning eller hjälp med din mindfulnessträning.

Susanne Zachau, Beteendevetare, Certifierad Mindfulnessinstruktör

 

Tips på facebook

Vill du få fler tips om självkänsla kan du följa mig och Nina Jansdotters team på facebooksidorna Självkänsla och Självkänsla med Nina Jansdotters team. Där lägger jag upp bilder/texter, tips och kommentarer. Gå gärna in och gilla, dela och kommentera eller diskutera.

Självkänsla

Självkänsla med Nina Jansdotters team

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s