Mindfulness – Yoga

Yoga är en del av mindfulness och kan ge ditt liv en bättre inriktning, förbättrar ditt sinne och ditt välbefinnande.

Yoga ökar din medvetenhet om hur kropp, känslor och tankar påverkar varandra i ett ständigt samspel. Du blir mer fokuserad, lugn och stabil efter ett pass med mindful yoga. Du uppmärksammar vad vi tänker, hur vi känner i förhållande till olika övningar. Vad är det som är motstånd, vad är det för känslor som är behagliga, eller vad är det för känslor som är obehagliga, och hur tänker du om dessa känslor. Att bli medveten om dessa tankar, känslor och samspelet mellan dessa gör att du blir med medveten om ditt kroppsspråk, får mer kroppskännedom som avspeglar ditt sinnestillstånd.

Du kan använda Yoga för att minska din stress, som i sin tur minskar hjärtfrekvens och blodtryck. Yoga är effektivt för att öka din lungkapacitet, minskar ångest, oro, humörsvängningar, depression och sömnlöshet.

Efter ett eller flera pass med mindfulness yoga kan du:

  • Öka ditt inre lugn och bli mer stabil
  • Minska din stress
  • Slappnar av lättare
  • Hantera svårigheter bättre
  • Stannar upp och lyssnar in andra människor
  • Släpper det du inte kan påverka
  • Och får istället ny energi
  • Lär dig lyssna till kroppens signaler

Källa: Susanne Zachau

Källa: http://www.nih.gov/

Du är välkommen att kontakta mig om du har frågor, vill ha rådgivning eller hjälp med din mindfulnessträning.

Susanne Zachau, Beteendevetare, Certifierad Mindfulnessinstruktör

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s