Mindfulness och föräldrar/barn

Stressbaserad Mindfulness för dig som är föräldrar/barn

Idag är föräldrar oftast väldigt ambitiösa och måna om att göra det bästa för barnen. Att ha alldeles för många fritidsaktiviteter eller alltför höga prestationskrav kan vara stressande. Det är trevligt med många upplevelser, sensationella födelsekalas, långa resor eller annat. Och även att få ett husdjur av något slag som ska skötas är i regel en rolig och positiv sak som kan vara en stressfaktor. Ibland behöver både föräldrar och barn få lite mer balans i tillvaron.

Symtom på stress kan vara:

Plötsliga sömnproblem, att ständigt vara uppe i varv, gnällig och kinkig. Det kan skilja sig mycket mellan barn och därför är det viktigt att som förälder/barn verkligen ta sig tid för att lära känna sitt barn och sig själv. Man behöver inte lägga om hela sitt liv, små förändringar kan ge stora resultat. Kanske det räcker att stänga TV eller mobil och avsätt en kvart om dagen och var helt fokuserad på ditt barn med medveten närvaro.

Om en förälder använder sin sista energi mår också ett barn dåligt. En förälder som håller på att stressa alltför mycket för att hinna med ett stort födelsekalas är en stressfaktor i ett barns liv. Och en förälder som verkligen avskyr att hitta på något som inte är roligt är också stressande. Som förälder är det svårt att ändra sitt barns stressnivå om man själv som förälder är stressad. Det är därför bättre att göra något som alla mår bra av. Satsa på god självkänsla, goda relationer, barnyoga, avslappningsövningar och massage kan vara bra för att få ett litet barn att slappna av och både föräldrar/barn får ett bättre välbefinnande. Som förälder är det viktigt att ge barnet en grundtrygghet, ge sitt barn tid, uppmärksamhet och framförallt vila och återhämtning.

Som förälder kan man tillsammans med sitt barn göra små trevliga mindfulnessövningar. Träna med ditt barn på in- och utandning genom att som redskap använda ett mjukt leksaksdjur. Lägg det mjuka leksaksdjuret på barnets mage och uppmana det att andas och samtidigt fokusera på hur leksaksdjuret rör sig. Upprepa övningen några gånger (och 2-3 gånger i veckan). Eftersom barnets hjärna är formbar och behöver mindre träning för att nå ett bra resultat krävs inte lika intensiv träning som för en förälder (tips på övning, se nedan).

Vuxenlivet avspeglar sig på barnet – att leva idag innebär att vi behöver kunna hantera en värld som är komplex och med höga krav.

  • Njut av ditt föräldrarskap/barn
  • Var mer medveten som förälder med ditt barn
  • Upplev världen tillsammans med alla dina sinnen
  • Var här och nu i stället för att grubbla över det som varit eller oroa sig över framtiden
  • Bekräfta ditt barn med medveten närvaro, lyssna, acceptera och förstå.
  • Var tillåtande mot känslorna utan att acceptera alla utan visa att du finns kvar och står fast i beslut.
  • Utveckla barnets inre styrkor och trygghetsutveckla kunskap, nyfikenhet, glädje och lärande.

Övar du Mindfulness med ditt barn kommer barnet att

  • Sova bättre
  • Stressa mindre
  • Känna lugn och ro
  • Somna in och sova bättre
  • Lära känna sig själv och känna tillit och tro till sin kropp
  • Öka koncentration och fokusering
  • Lära sig att hantera känslor och får ett verktyg för att hantera motgångar och svårigheter

/Källa: Susanne Zachau

Tips på övning: Barnet och gosedjuret

Öva i 1 till 10 minuter beroende på barnets ålder och hur fokuserat barnet är. Så här kan du instruera barnet:

• Lägg dig ner på rygg med mjukisdjuret på din mage.

• Nu ska vi bara andas. Vi andas in och ut, in och ut …

• Lägg händerna på ditt mjukisdjur och låt det vaggas av din andning när du andas in och ut.

• Hur känns det? Kan du känna att ditt mjukisdjur vaggas? Mjukisdjuret far sakta upp och ner, och upp och ner. Eller så kanske du inte känner att mjukdjuret far upp och ner – det är också helt okej om det är så.

• Känner du hur du andas? Du andas lugnt in och ut och in och ut. Följ hur mjukisdjuret vaggas.

• Om du märker att du tänker på andra saker, till exempel vad du ska göra sedan, så gör det ingenting. Du kan prova att skicka i väg dina tankar som såpbubblor eller skicka dina tankar på ett moln som drar förbi på himlen.

• Nu ska vi alldeles strax avsluta den här övningen.

• Ta tre djupa och långsamma andetag.

Källa: mindfulness­center.se

Du är välkommen att kontakta mig om du har frågor, vill ha rådgivning eller hjälp med din mindfulnessträning.

Susanne Zachau, Beteendevetare, Certifierad Mindfulnessinstruktör

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s