Mindful eating

Mindful eating – visar vägen till medveten närvaro med oss själva och maten vi äter

Mindful eating – handlar om att använda alla sinnen när du äter. Du blir uppmärksam på vad du äter, att du äter och varför du äter. Mindful eating är ingen bantningskur utan är nyckeln till en mer medveten närvaro och ett mer hälsosamt förhållande till mat och till ditt liv.

Tänker du på vad du äter? Hur gör du? När du äter tar du in det du äter med alla dina sinnen? I vardagslivet kan det vara svårt att hinna med att stanna upp medvetet med närvaro i nuet. Vad som kan hända med oss om vi skyndar fram för mycket när vi äter är att vi blir stressade, får ont i magen (kan utlösa colon irritable, IBS) och blir till slut drabbade av allvarlig psykisk ohälsa. Likaså kan dessa problem uppstå när du gör flera saker samtidigt, äter och tittar på TV, äter och kör bil, äter och pratar i telefon. Och hjärnan kan egentligen bara fokusera på en sak i taget för att kunna uppleva och njuta av finesser i vardagslivet. Och du kommer inte heller att kunna njuta av maten utan måste äta mer för att känna dig nöjd.

Mindful eating visar vägen till medveten närvaro i nuet med oss själva och maten vi äter.

Äta är en naturlig och hälsosam aktivitet när det görs för att tillfredsställa hunger. Att vara medveten närvarande i nuet om din viktkontroll handlar inte bara om vad du medvetet äter och även hur du medvetet äter?

Tips för Mindful eating – att uppleva maten med dina sinnen

Stanna upp. Börja med att lyssna på din kropp, andas in och känn efter om du är hungrig och tänk på den mat du skall äta, andas ut och ta en paus. Observera maten du skall äta med alla dina sinnen, smak, lukt, syn, hörsel, känsel, kropp och balans. De klassiska fem sinnena, är riktade mot vår omgivning. Kropp och balanssinnet talar om var vi befinner oss i förhållande till omgivningen. Utan sinnen får inte nervsystemet någon information om förhållanden i kroppen och inte heller från världen utanför. Acceptera och notera först vilka ljud du har i din omgivning. Ska du äta en frukt, hur ser färg och form ut? Känn på frukten, hur är formen? Hur doftar den, doftar den alltid likadant? Nu kan du ta in en liten bit frukt i munnen, innan du börjar tugga så känn på din upplevelse av frukten. Börja tugga och upplev smaken och njut framförallt. Fortsätt att tugga tills maten är helt sönderdelad och upplev känslan av när maten försvinner ner i matstrupen via matsmältningsorganen. Du införlivar därmed ätandet med medveten närvaro, njuter med alla sinnen och kropp och själ.

  • Slappna av innan du äter. Att äta när du är avslappnad hjälper dig att övervinna osunda matvanor som skapats av stress och spänningar. Det gör också att matsmältningsorganen lättare bryter ner och maximerar näringen av maten.
  • Respektera din mat, samtidigt som du äter, ta dig tid att uppskatta den ansträngning och tid som gick till att förbereda din mat.
  • Undersök vad din mat får dig att känna. Bra mat ska göra att du känner dig nöjd och får energi, inte att du blir trött eller vill ha mer mat. När du upptäcker att du mår bra av det du äter och hur du äter kommer du att börja uppskatta den mat som är bra för dig. Du blir mer motiverad att välja kvalitativ och näringsrik mat.
  • Tyck om de livsmedel som är bra för dig, så att du äter den mat du tycker om. Motivation att införliva rätt mat i din dagliga kost blir en naturlig del i ditt liv till att må bra.

 Här är ett enkelt sätt att få dig att bli bekant med tanken att äta med medveten närvaro Du kan träna med ett äpple eller med den första tuggan av din måltid. Om dina tankar börjar vandra, döm inte dig själv, försök ta ditt medvetande tillbaka till känslan av din mat.

  • Ta en tugga. Vänta en stund innan du tuggar. Lägg märke till vad som kommer upp i dina tankar vad gäller smak, konsistens och känsla i munnen.
  • Börja tugga. Lägg märke till hur det känns. Var medveten om varje rörelse av din käke.
  • Lägg märke till den finkänsliga övergången från att tugga till en önskan att svälja maten.
  • När du sväljer, följ rörelsen på baksidan av din mun och i halsen, tills du inte längre kan uppleva någon känsla kvar av maten.
  • Ta ett djupt andetag och andas ut.
  • Genom att äta med medveten närvaro och mer uppmärksammat lär du dig något om dig själv. Denna medvetenheten kommer att leda dig till ett mer positivt och hälsosamt sätt att äta din mat.

Här är lite fler tips på mindful eating

  • Låt det vara tyst runtom dig när du äter. Stäng av TV, radio, och datorn. Stäng gärna av telefonen, och låt måltiden vara en stund då du är med dig och din mat utan att vara tillgänglig.
  • Låt maten stå i fokus, undvik att läsa böcker, reklam eller tidningar samtidigt som du äter. Ta istället in maten, ta in färger och former och upplev det så att kroppen förbereder sig ordentligt.
  • Dofta på maten, känn dofterna ordentligt så att de hjälper dig att känna mer smak när du äter.
  • Ta varsamt in maten i munnen, tugga noga, gärna 30-40 tuggor innan du sväljer, känn att matens konsistens är bra innan du sväljer. Tuggandet förstärker saliv och bidrar till viktiga enzymer som jag sagt tidigare hjälper till vid matsmältningsprocessen.
  • Ge dig en möjlighet att stanna upp en stund i nuet efter varje tugga och känn hur din kropp reagerar på maten, ge dig lite tid, lugn och ro.
  • Försök stanna kvar i ditt lugn med medveten närvaro. Upplev hela måltiden i lugn, ro och medveten närvaro i nuet. Tankar kommer att fara och gå i hjärnan men försök att föra tanken tillbaka till maten utan att döma dig själv. För bara snällt tillbaka till stunden, ögonblicket i nuet och möt upp maten igen.
  • Känn sedan efter om du har ätit så att du känner dig nöjd, känn efter hur det känns i kroppen, hur du känner dig i magen, hur du känner dig i sinnet. Känner du någon skillnad jämfört med tidigare?

Källa: Susanne Zachau

Jag önskar alla som läser detta en fin och härlig Mindful eating och hör gärna av dig till mig om du har frågor angående Mindfulness.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s