7 tips på mindfulnessBoost i din vardag

Att vara medvetet närvarande i nuet här, och må bra i livet med alla tankar, känslor och sinnen, minskar stressen och höjer livskvaliteten. Alla kan lära sig mindfulness. Det är en metod som går att tillämpa på i stort sett allting du tar dig för i ditt liv. Från natur, föräldrar/barn, arbete till fritid, mat och sociala relationer.

  1. Inte döma. Tänk på att göra dig av med förutfattade meningar eller idéer En icke dömande attityd gör att du ser omvärlden med nya glasögon och som någonting nytt.
  2. Ha tålamod. Träna på att få bättre tålamod genom att acceptera att det finns tid där det inte händer någonting alls. Klarar du av att vänta i bilkö eller vid väntan på bussen, då har du kommit en bra bit på väg i din träning.
  3. Nybörjarsinne. Tänk på att hitta barndomens nyfikenhet, där varje dag erbjuder något unikt, glädjande, öppenhet och spännande. Se på allting i din omgivning som något nytt, våga välj nya vägar.
  4. Tillit till dig själv och till andra. Tänk på att lyssna till och lita på din magkänsla och din intuition. Lyssna inåt till ditt inre, vad är det du vill, var är det som är bra för just dig? Våga ta emot ensamheten och njut, våga njuta och vila av din närvaro i ditt eget sköna sällskap.
  5. Sträva inte. Tänk på att inte ha för många järn i elden hela tiden. Försök sluta fokusera på dina prestationer och färdigt resultat, det är målet mot det du ska göra som är själva livet.
  6. Acceptera. Lär dig acceptera det du inte kan förändra omedelbart. Att försöka påverka saker som inte går att påverka skapar bara negativa känslor. Arbeta medvetet närvarande i nuet här, och må bra, släpp in toleransen i ditt liv här nu och må bra i vardagen.
  7. Släpp taget. Släpp taget om saker både bra och dåliga saker och upplevelser. Stanna upp och observera dina tankar och känslor. Acceptera dina tankar och känslor som de är utan att ifrågasätta eller älta dem, låt dem bara komma och gå och släpp taget om dessa. / Susanne Zachau

6 tankar om “7 tips på mindfulnessBoost i din vardag

    • Hej Mia!

      Om du tränar på mindfulness så kommer du att uppleva att det som känns tråkigt i livet, blir i stället positivt och äventyrligt inslag i din vardag.
      Du lägger märke till saker som du inte annars skulle se när du blivit mer medvetet närvarande i livet.
      Affirmationer används för att förstärka en känsla eller tanke, har tidigare beskrivit detta.

      Tips på länk för vad och hur affirmationer kan användas till:
      http://www.psychologytoday.com/blog/mind-wellness-awareness/201211/affirmations

      /Susanne Zachau

      • Tack!
        Jag försöker att tala om för mig själv vad jag ser och gör för att öka chansen att kunna vara här och nu, jag vill så gärna kunna vara här och nu för när jag väl är det så känns det bra men det är svårt och tålamodsprövande. Roligt att du svarar mig.
        Hälsningar Mia

Lämna ett svar till Susanne Zachau Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s